Nekompromisní displej pro fotografy na cestách

Dnešní nároky fotografů na pracovní HW, ať už amatérů nebo profesionálů, jsou mnohem komplexnější, než bývaly. Čím dál víc fotografů nahrazuje stolní počítač notebookem, protože potřebuje se svými fotografiemi pracovat v terénu nebo na cestách. Já osobně jsem zcela nahradil stolní počítač mobilním před více jak šesti lety, takže v této oblasti mám bohaté zkušenosti. Z mnoha důvodů jsem se rozhodl pro notebooky od Applu a aktuálně používám nejnovější verzi Macbook Pro 15” s Retina displejem. Díky ochotě českého zastoupení Toshiby jsem měl možnost jej porovnat s modelem Toshiba P50t, který cílí na stejné zákazníky jako jsem já preferující Windows. Jak dopadlo srovnání těchto dvou notebooků z pohledu cestujícího fotografa?

CU4A5284

CU4A5287

Co mají společného?

Pro oba dva notebooky platí to, že jejich hlavní devizou je špičkový displej. Oba dva testované modely měli 15” širokoúhlý lesklý displej s vysokým rozlišením. Apple je vybaven displejem s rozlišením 2880 x 1800 bodů, označovaný jako Retina. Toshiba šla ještě dál a vybavila notebook displejem s rozlišením 3480 x 2160 bodů označovaný jako 4K. Oba dva byly vybaveny vynikajícím procesorem Intel i7, 16 GB RAM a skvělou grafickou kartou, aby měly dostatečný výkon jak pro obsluhu displeje samotného, tak i potřebných aplikací.

Oba dva notebooky jsou vybaveny HDMI výstupem, čtečkou SD karet a velkým touchpadem.

Na obou noteboocích jsem nainstaloval Adobe Lightroom 5, Adobe Photoshop CC a xRite i1Profiler, a pracoval se stejnými fotografiemi a testovacími terči.

CU4A5305

Svět podle Applu

Jak tomu u Applu bývá, i 15” MacBook Pro je zaměřen na precizní design a maximální mobilitu. Notebook má skoro poloviční tloušťku ve srovnání s Toshibou a díky celohliníkovému pouzdru působí elegantně a vyváženě. Apple již delší dobu do notebooků nedává optickou mechaniku, použil jednodušší reproduktory, má “jen” 2 USB 3.0 porty, které doplňuje dvojice Thunderbolt portů. U počítače není v podstatě možné uživatelsky provádět žádný upgrade, a dokonce se nedoporučuje ani uživatelská výměna baterie.

Mac OS X 10.10.2 byl ve srovnání s předchozími verzemi hodně optimalizován na výkon a produkty od Adobe na něm běhají velice svižně. Rozhodně velký vliv na to bude mít automatické osazování rychlými SSD úložišti.

CU4A5303

Svět podle Toshiby

Jedním z nejviditelnějších rozdílů je dotykový displej Toshiby. Vzhledem k tomu, že je notebook dodáván s Windows 8.1, tak to asi uživatele Windows, na rozdíl ode mě, tolik nepřekvapí. Osobně u notebooku nemám potřebu dotekového ovládání, ale možná je to otázka zvyku.

Zároveň se Toshiba snažila maximalizovat výbavu. Notebook má numerický blok kláves, na rozdíl od Applu, optickou mechaniku, 6 USB portů a lepší reproduktory. Protože nejde o úplně nejnovější model, je osazen klasickým HDD, což je znát při práci s velkými objemy dat, ale disk je samozřejmě možné vyměnit a nahradit SSD.

Na rozdíl od Applu Toshiba do operačního systému přidala utilitu ChromaTune, která umožňuje přepínat mezi pěti přednastavenými režimy teploty barev, aniž by uživatel musel pracovat přímo s ICC profily.

CU4A5308

První dojmy

Při prvním porovnání obou notebooků s továrním nastavením jsem byl velice překvapen. Ve standardním nastavení měla Toshiba viditelně studenější podání barev a přes papírově výrazně vyšší rozlišení displeje Toshiby působil Apple ostřejším dojmem. Problém s teplotou barev vyřešilo přenastavení utility ChromaTune. Za vizuálně vyšší ostrostí Apple Retina displeje stojí zcela evidentně vyšší kontrast displeje, protože hustota zobrazované informace je u Toshiby prokazatelně vyšší.

Koneckonců právě to, jak se operační systém a aplikace vypořádávají s vysokým rozlišením je jeden z velkých rozdílů. Apple ve standardním nastavení snižuje pro aplikace rozlišení na poloviční, což zajišťuje adekvátní velikost písem i u aplikací, které nebyly navrženy pro Retinu, ale znamená u starých aplikací rozmazání písma. Windows 8.1 naopak servírují aplikacím plné rozlišení, takže text je brilantně ostrý, ale pekelně miniaturní.

Pokud se vrátíme k prvnímu dojmu, možná jsem Applistou již příliš dlouho, ale koncept mohutných a nabušených Windows notebooků na mě působí velice archaicky. Zatímco Macbook Pro je i přes 15” skvěle mobilní zařízení, Toshiba P50t je v postatě stolní zařízení s možností přenášení. Nosit jej každý den v batohu bych opravdu nechtěl.

CU4A5301

Kalibrace a její výsledky

Oba dva notebooky jsem nakalibroval pomocí sondy i1DispleyPRO a softwaru i1Profiler na barevnou teploti D65 a jas 160cd/m2. Na obou zařízeních proběhla kalibrace zcela bez problémů a výsledkem bylo prakticky totožné podání barev. Při čelním pohledu nebyl vizuálně mezi oběma zařízeními žádný rozdíl. Při pohledu z boku či shora se ukázalo, že Toshiba má výrazně horší pozorovací úhly. V případě Applu bych odhadl zorný úhel kolem 120 stupňů, u Toshiby maximálně 90. To byl nejmarkantnější rozdíl.

Při proměření pomocí sondy se ukázalo, že:

  • oba notebooky zvládnou bez problémů korektně zobrazit sRGB gamut a ani jeden nezvládne plný AdobeRGB.
  • oba mají po kalibraci zanedbatelnou barevnou odchylku. Konkrétně u Applu byla průměrná odchylka deltaE 1.26 u Toshiby 1.08. Přitom hodnoty po deltaE 2.0 se považují za zanedbatelné.
  • oba dva notebooky mají skvělou homogenitu podsvícení displeje. V případě Applu byla maximální odchylka 24 cd při maximálním jasu 300 cd/m2. U Toshiby 28 cd při maximálním jasu 268 cd/m2.
  • oba dva notebooky mají stejně účinnou, respektive neúčinnou antireflexní vrstvu. V interiéru byl obraz skvělý, v exteriéru je u obou značně poznamenán odlesky a bez stínítka je pro fotografa prakticky v exteriéru nepoužitelný.

CU4A5291

Celkový dojem

S Apple Macbookem Pro 15” Retina v maximální konfiguraci pracuji již pár měsíců a jsem velice spokojený. Za extrémní cenu dostává uživatel extrémní komfort a výkon. Tento notebook mohu cestujícím fotografům rozhodně doporučit a pokud zvolíte nejvyšší konfiguraci, tak nevím o jediném handicapu, kromě ceny. Notebook má vynikající výdrž na baterii při ultimátním výkonu. Nepotřebuje žádnou údržbu a i se systémovým nastavením a tovární kalibrací nabízí skvělé výsledky. Navíc jde o opravdu mobilní řešení.

Toshiba příjemně překvapila kvalitou displeje. Se správným nastavením ChromaTune aplikace se obejdete bez kalibrace sondou a obraz je vynikající. Výkon počítače, pokud by byl vybaven SSD úložištěm, by byl zcela jistě také velmi dobrý. Navíc nabízí dotekové ovládání, optickou mechaniku a další typicky Windows vlastnosti. Pokud jste na Windows 8.1 zvyklí, pak budete velice pravděpodobně spokojení. Pro mě, dlouholetého uživatele Applu, bylo trochu nepříjemné první konfigurování Windows 8.1 a boj s dlaždicovým ovládáním, když nechcete používat dotekové ovládání. Také jsem mírně bojoval s menší citlivostí touchpadu a absencí gest, ale zde jde velice pravděpodobně o otázku zvyku. Osobně jako zásadní nevýhodu vidím hmotnost a tloušťku notebooku. Naopak výhodou je bezesporu výrazně nižší cena.

Oba dva notebooky v každém případě představují ve svém světě Windows, respektive MacOS X, skvělé volby pro fotografy díky vynikajícím displejům. Kdo nevyzkoušel notebook s ultra vysokým rozlišením nepochopí, dokud tak neučiní. Fotografie na těchto displejích vypadají opravdu skvěle a z mého pohledu oba dva v podstatě nahrazují externí displej na cestách.

CU4A5297
Detaily o modelu P50t
Detaily o Macbooku Pro.

8 komentářů u „Nekompromisní displej pro fotografy na cestách

  1. Díky za recenzi – napadl mě u toho dotaz: Existuje nějaké doporučení na nastavení monitoru pro práci s fotografií? Teď už mi to tolik nepřijde, ale dříve se mi zdál rozdíl v monitorech dost nominální. Pro někoho může být dobré, že mu monitor vytahuje červenou a pak vše vypadá „šťavňatěji“, ale na druhou stranu pak barvy neodpovídají originálu a když se odprostíme od originálu, tak neodpovídají ani záměru fotografa.

    Ještě jeden praktický příklad – dříve jsem fotil do JPEG a strašně bojoval právě se silným červeným kanálem, při úpravách neprobíhaly nápravy zrovna dobře. Pak se problém násobí, když se přenáší fotografie na monitor, který nemá reálné podání barev. Začal jsem tedy fotit striktně do RAW + JPEG a s barvou pracuji v Lightroom a nemůžu si to takhle vynachválit.

    Stále mi tam, ale zůstává otazník nad zobrazováním přenositelného médea, kterým digitální fotografie je.

    • Existuje celá řada různých doporučení a dokonce i několik mezinárodních norem. On totiž i tištěný výstup je barevně ovlivňován světlem v prostoru, kde se na něj díváte. Pokud bude prostor nasvíce teplým světlem, budou barvy působit teplejší a to platí i pro monitor/displej. Obecně se proto doporučuje používat světelné zdroje s „denním světlem“ a pak kalibrovat na teploty někde mezi 5500 až 7000K. Já osobně preferuji normu D65 tedy 6500K.

  2. Dobry den, zajimave srovnani. Zrovna resim porizeni notebooku na praci s fotografiemi. Hlavnim parametrem je pro me displej, kde IPS panely jako v profi Eizu nejsou jeste uplnou samozrejmosti. Nemate zkusenost z nejake prezentace s Lenovo Y50-70?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..