Adobe není rozhodně žádným nováčkem ve vývoji aplikací pro grafiky a fotografy. Koneckonců Adobe Photoshop slaví 25. výročí. Přestože Lightroom je výrazně mladší, může se pochlubit již šestou generací a pravděpodobně milióny uživatelů. To je na jednu stranu úctyhodný úspěch a na stranu druhou závazek vůči stávajícím uživatelům, že každá nová verze bude lepší. Bohužel i Adobe se občas podaří šlápnout vedle, čehož je poučným důkazem verze 6.2. Co se vlastně stalo?
Adobe změnilo strategii vývoje
Než se dostaneme k samotné verzi 6.2 je dobré si uvědomit, že Adobe změnilo strategii vývoje. Posledních pár let jako jedna z mála společností provozovalo Adobe rozsáhlý veřejný beta program, který byl velice úspěšný. Protože vývojový cyklus většiny produktů byl roční, vždy jeden až dva měsíce před uvedením novinky uvolnilo Adobe všem zájemcům bezplatnou beta verzi chystané novinky, a díky tomu získalo velice cennou zpětnou vazbu, odladilo většinu chyb a všichni byli tak nějak spokojení.
Nicméně počátkem letošního roku se v centrále Adobe někdo rozhodl, že roční vývojový cyklus nahradí postupné uvolňování nových funkcí v průběhu roku. Zřejmě mělo jít o podporu modelu předplatného, kde zákazník platí jednou měsíčně, a tak je pro něj příjemné vždy dostat něco málo navíc. Po uvedení verze Ligtroom 6.0 následovala verze 6.1, která kromě obligátní opravy chyb a přidání podpory nových RAWů, přinesla i funkci Dehaze. Bohužel každá mince má i odvrácenou stranu, takže rozmělnění vývoje do celého roku znamenalo konec beta programu. Prostě pro něj nezbyl čas a prostor.
Nešťastný Lightroom 6.2
Absence beta programu se Adobe vymstila hned při uvedení Lightroomu 6.2 před dvěma týdny. Tento desetinkový update kompletně předělal import fotografií, a bohužel nebyl dostatečně odladěn. Výsledkem bylo, že některým uživatelům nešel Lightroom vůbec, jiným padal co pár minut a těm nejšťastnějším nepadal, ale nešel import. Jak se taková verze mohla dostat mezi uživatele netuším, ale asi si dovedete představit jejich reakce. Internet byl zaplaven zoufalým voláním o pomoc, což zejména v případě profesionálních uživatelů bylo obzvlášť bolestivé. Adobe zareagovalo relativně pružně a za čtyři dny vydalo verzi 6.2.1, která se zdá být již stabilní a funkční.
Bohužel opravou chyb celý problém neskončil. Uživatelé si začali stěžovat, že nový import fotografií jim nevyhovuje. Zejména zkušení matadoři v čele se Scottem Kelbym se poměrně logicky ptali, proč Adobe kompletně předělalo import, aniž by v něm přidalo jedinou novou funkci a naopak některé ubralo. Pokud jste tuto verzi ještě neinstalovali, tak vězte, že jeden importní dialog nahradil průvodce, ve kterém nejprve vyberete odkud snímky chcete, v dalším okně označíte vybrané fotografie a pokud jste dostatečně všímaví, tak po rozklikání skrytých voleb nastavíte import. Adobe se zřejmě novým průvodcem snažilo zjednodušit život začínajícím uživatelům, ale bohužel dost zkomplikovalo život těm zkušenějším. Výsledkem byly petice za vrácení původního řešení a další mediální humbuk.
I na chybu se dá reagovat správně
Adobe nakonec před několika dny našlo správnou cestu jak ven ze šlamastiky. Veřejně se omluvilo a přislíbilo, že se původní funkcionalita importu vrátí. Paradoxem celé situace je to, že není zásadním problémem nový import, ale to, jak spatřil světlo světa. Pokud by byl součástí velkého balíku změn nějakého budoucího LR 7, možná by ho uživatelé přijali jinak. Pokud by totiž zapadal do konceptu celého nového uživatelského rozhraní, přinesl i něco navíc a hlavně by v rámci beta testování mělo Adobe čas vysvětlit, co a proč dělá, uživatelé by jej pravděpodobně vzali za svůj. Ale situace, kdy se vám jednou v pondělí ráno změní (a rozbije) to, na co jste roky zvyklí bez jediného benefitu, vysvětlení a v rámci servisní desetinkové verze, kde to nikdo nečeká, prostě nemohlo dopadnout dobře.
Závěrem
Jestliže nechcete experimentovat s verzí 6.2.1, tak ji nemusíte vůbec instalovat. Pokud jste si ji nainstalovali, není problém se vrátit k předchozí verzi, která je dostupná i pro uživatele Creative Cloud. Osobně nepovažuji celou věc za fatální, spíše velice poučnou. A doufejme, že pro Adobe byla celá tato kauza poučením dostatečným a příště bude chystané novinky lépe komunikovat..